FAQ Praktijkregister
In het Praktijkregister Fysiotherapie kunnen alle fysiotherapiepraktijken in Nederland werken aan de ontwikkeling en kwaliteit van fysiotherapie, op een manier die past bij de eigen situatie, ambities en wensen. Het Praktijkregister Fysiotherapie biedt ruime mogelijkheden aan praktijken om te ontwikkelen, met een lerend systeem, waarbij van en met elkaar leren een belangrijk element is. Hierbij de meest gestelde vragen en antwoorden over het Praktijkregister Fysiotherapie.
Registratie in het Praktijkregister
Het Praktijkregister Fysiotherapie is er voor alle praktijken (ook solo praktijken) die intrinsiek gemotiveerd actief werken aan kwaliteitsontwikkeling in praktijkverband.
Praktijken die zich in het Praktijkregister Fysiotherapie registreren, doen ervaring op met de daarin afgesproken voorwaarden en kunnen in de toekomst deelnemen aan nieuwe ontwikkelpaden. Welke keuzes jouw praktijk daarin maakt, hangt dus af van de ambitie van je praktijk. Door je praktijk te registreren wordt het voor de buitenwereld zichtbaar dat je praktijk aantoonbaar en transparant werkt aan kwaliteitsontwikkeling in praktijkverband en draagt je praktijk bij aan de versterking van de positie van het vak en de beroepsgroep.
Het Praktijkregister Fysiotherapie is vrijwillig en is opgezet voor praktijken die willen participeren in het Praktijkregister Fysiotherapie.
Het ‘Praktijkregister Fysiotherapie’ heette tot 1-7-2025 ‘Het Basis Praktijkregister’. In het Praktijkregister Fysiotherapie kunnen alle fysiotherapiepraktijken in Nederland werken aan de ontwikkeling en kwaliteit van fysiotherapie, op een manier die past bij de eigen situatie, ambities en wensen. Het Praktijkregister Fysiotherapie biedt ruime mogelijkheden aan praktijken om te ontwikkelen, met een lerend systeem, waarbij van en met elkaar leren een belangrijk element is.
Wanneer je de praktijk registreert in het Praktijkregister Fysiotherapie zijn daar een aantal voorwaarden aan verbonden (zie Uitvoeringsregeling Praktijkregister Fysioterapie). Dit betekent concreet dat je maandelijks data aanlevert bij de LDF via jouw EPD systeem, de praktijk meedoet aan een 2-jaarlijkse visitatie en je de jaarlijkse registratiekosten betaald. Bij sommige verzekeraars kan de praktijk in aanmerking komen voor een hoger tarief in het contract wanneer de praktijk voldoet aan de voorwaarden die de verzekeraar hiervoor stelt. Op dit moment biedt zorgverzekeraar Caresq, en vanaf 1-1-2026 ook a.s.r, onder voorwaarden een hoger tarief aan praktiijken die geregistreerd zijn in het Praktijkregister Fysiotherapie.
Klik hier om je aan te melden (opent in nieuw tabblad) voor het Praktijkregister Fysiotherapie.
Let op! Gebruik voor jouw praktijkregistratie een ander mail adres dan voor jouw individuele registratie.
Je vindt deze in het PE-online account van de praktijk. Log in met de AGB-code en het wachtwoord van de praktijk (zie afbeelding).

Nee, het Individueel Register Fysiotherapie is er voor de registratie van natuurlijke personen (individuen). Het Praktijkregister Fysiotherapie is voor de registratie van organisaties/instellingen. Je kan dus niet als individu in het Praktijkregister Fysiotherapie staan. Bij registratie van de praktijk in het Praktijkregister Fysiotherapie wordt wel geregistreerd welke fysiotherapeuten er op dat moment werkzaam zijn in de betreffende praktijk. Alle fysiotherapeuten van de praktijk moeten geregistreerd zijn in een individueel register.
Alle in de praktijk werkzame fysiotherapeuten moeten geregistreerd staan in een individueel register fysiotherapie. Het Praktijkregister stelt daarnaast geen eisen aan individuele fysiotherapeuten. Je registratie in het Praktijkregister betekent wel dat je praktijk structureel data gaat aanleveren, meedoet aan de tweejaarlijkse praktijkvisitatie en dat jij en je medewerkers de principes van reflecterend leren onderschrijven. In het Praktijkregister ontwikkelt de praktijk door te leren van en met elkaar.
Het Individueel Register Fysiotherapie is er voor de registratie van natuurlijke personen (individuen) en heeft als doel om continu de kwaliteit en professionele ontwikkeling van fysiotherapeuten te bevorderen. In het praktijkregister Fysiotherapie kunnen alle fysiotherapiepraktijken in Nederland werken aan de ontwikkeling en kwaliteit van fysiotherapie, op een manier die past bij de eigen situatie, ambities en wensen. Het zijn dus verschillende registers waarvoor apart betaald moet worden.
Nee. Registratie in het Praktijkregister Fysiotherapie vindt vooralsnog plaats op praktijkniveau. Dat wil zeggen per praktijk AGB-code. Het is wel mogelijk om met de samenwerkende praktijken extra activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld op het gebied van data of reflecterend leren.
In de overeenkomsten over 2025 stelt geen enkele zorgverzekeraar inschrijving in het Praktijkregister van het Kwaliteitshuis verplicht. Wel kunnen zorgverzekeraars bijvoorbeeld een hoger tarief bieden aan een praktijk die in het Praktijkregister staat.
Praktijkregister Fysiotherapie is vooralsnog ontwikkeld voor extramurale praktijken. Er bestaat zeker een wens om voor het Praktijkregister Fysiotherapie toe te werken naar een verbreding ten behoeve van intramuraal werkende collega’s. De tweede lijn is niet uitgesloten, maar of zij zich kunnen aanmelden is afhankelijk van het EPD-systeem van de praktijk. Het EPD-systeem moet geschikt zijn voor datalevering aan de LDF of LDK, zodat de praktijk kan deelnemen aan structurele dataverzameling.
Een overzicht van EPD-systemen aangesloten op de LDF vind je hier. (opent in nieuw tabblad)
Ja, uw praktijk kan in beide registers worden ingeschreven. Registratie van de praktijk in beide registers is geen vereiste.
Het Praktijkregister Fysiotherapie bestaat sinds eind 2021 (met 2022 als eerste registratiejaar). Tot 1 juli 2025 heette het ‘Praktijkregister Fysiotherapie’ nog het ‘Basispraktijkregister’ en was dit een gezamenlijk register van Stichting Keurmerk Fysiotherapie (SKF) en het KNGF. Vanaf 1 juli 2025 ligt de verantwoordelijkheid en uitvoer volledig bij het KNGF en het Kwaliteitshuis Fysiotherapie.
Daarnaast heeft SKF nog steeds een eigen praktijkregister. Informatie hierover is te vinden op de website van SKF.
Herregistratie, visitatie en ontwikkelpaden
Heb jij vragen over de visitatie? Bekijk dan deze pagina: Praktijkvisitatie – KNGF Kwaliteitshuis fysiotherapie
Herregistratie in het Praktijkregister Fysiotherapier kan vanaf 6 weken voor het einde van het registratiejaar plaatsvinden. Via PE-online ontvang je op het mailadres waarmee je de praktijk hebt ingeschreven, een automatische notificatie om het herregistratie formulier in te vullen en via PE-online in te sturen. Indien is voldaan aan de herregistratienormen en de factuur is betaald, wordt je praktijkregistratie verlengd. Indien je als praktijkhouder geen herregistratieformulier invult en terugzend of verzuimt de factuur te betalen, komt je praktijkregistratie automatisch te vervallen.
Bij herregistratie na het eerste jaar wordt gekeken of;
- De praktijk heeft voldaan aan de maandelijkse aanlevering van data (via LDF)
- De praktijk verklaart te blijven voldoen aan de registratie eisen zoals benoemd onder paragraaf 2.1
- De praktijk verklaart zich te committeren aan het meedoen aan een (twee jaarlijkse) formatieve visitatie.
Voldoe je niet aan de herregistratie-eisen dan wordt je praktijk uitgeschreven en kun je je na een wachttijd van één kalenderjaar weer inschrijven.
Alle praktijken die zich aanmelden voor het volgende kalenderjaar krijgen eerst een jaarregistratie. Na dit jaar krijgt de praktijk de tweejaarsregistratie waarin ze moeten voldoen aan een reguliere visitatie. Voorbeeld:
Aanmelding Q4 2021: praktijk heeft in 2022 een jaarregistratie gehad en heeft nu een tweejaarsregistratie van 01-01-2023 t/m 31-12-2024 waarin de visitatie moet plaatsvinden.
Aanmelding Q4 2022: praktijk heeft in 2023 een jaarregistratie gehad en krijgt straks de tweejaarsregistratie van 01-01-2024 t/m 31-12-2025 waarin de visitatie moet plaatsvinden.
De ontwikkelpaden worden nog uitgewerkt. De eerste ontwikkelpaden waaraan gewerkt is, zijn: Data in de praktijk, Samen leren in de praktijk en Samenwerken in de regio. Praktijken die zich geregistreerd hebben in het Praktijkregister van het Kwaliteitshuis Fysiotherapie kunnen daar als eerste gebruik van maken. Meer informatie volgt t.z.t.
Overstappen naar het Keurmerk
Voor informatie over de overstap naar het Keurmerk Fysiotherapie Praktijkregister, bekijk dan deze website: Praktijk – Keurmerk Fysiotherapie.
Ga je overstappen? Laat het ons dan weten via praktijkregister@kwaliteitshuisfysiotherapie.nl (opent in nieuw tabblad).
Eén van de voorwaarden van het Keurmerk Fysiotherapie Praktijkregister is dat fysiotherapeuten die meer dan 8 uur per week werkzaam zijn in een Keurmerkpraktijk geregistreerd moeten staan in het Keurmerk Fysiotherapie Individueel Register.
Let op! Er komt binnenkort een overstapregeling waar de fysiotherapeuten gebruik van kunnen maken. Neem contact op met de register administratie (opent in nieuw tabblad). Zo voorkomen ze een dubbele registratie!
Is jouw praktijk overgestapt? Laat het ons dan weten via praktijkregister@kwaliteitshuisfysiotherapie.nl (opent in nieuw tabblad).
Eén van de voorwaarden van het Keurmerk Fysiotherapie Praktijkregister is dat fysiotherapeuten die meer dan 8 uur per week werkzaam zijn in een Keurmerkpraktijk geregistreerd moeten staan in het Keurmerk Fysiotherapie Individueel Register.
Let op! Er komt binnenkort een overstapregeling waar jij als fysiotherapeut gebruik van kunt maken. Neem contact op met de register administratie (opent in nieuw tabblad). Zo voorkom je een dubbele registratie!
Data-verzameling Praktijkregister
Praktijken geregistreerd in het Praktijkregister leveren op structurele basis data aan bij de online database. De zorg werkt in brede zin naar dataverzameling en gegevensuitwisseling. De patiënt speelt hierin een belangrijke rol en wil niet alleen inzage in zijn eigen dossier, maar ook een goede afstemming van zorg tussen zorgverleners. Hierbij de meest gestelde vragen.
Praktijken geregistreerd in het Praktijkregister leveren op structurele basis data aan bij de online database. De zorg werkt in brede zin naar dataverzameling en gegevensuitwisseling. De patiënt speelt hierin een belangrijke rol en wil niet alleen inzage in zijn eigen dossier, maar ook een goede afstemming van zorg tussen zorgverleners. Op landelijk niveau is het informatieberaad hiervoor in het leven geroepen om te zorgen voor registratie aan de bron en optimale gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en met patiënten. Als fysiotherapeuten hebben we hier ook mee te maken en dat zal in toekomst zeker toenemen. Daarom is het goed om stapsgewijs in een veilige omgeving eerst zelf ervaring op te doen met het werken met data en daar zelf de waarde van te ervaren. Aansluiten bij de landelijke ontwikkelingen als vervolgstap wordt daarmee makkelijker. Sinds het begin van deze eeuw verzamelen artsen in toenemende mate data, om ontwikkelingen te signaleren, om te verbeteren. Daar moeten we op aansluiten. Alleen zo kunnen we elke dag een stukje beter worden. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat die data ook juist gebruikt worden.
Het structureel verzamelen van data levert relevante (spiegel)informatie en benchmarks op die worden teruggegeven aan de fysiotherapeut en de praktijk via een dashboard. Dit draagt bij aan kwaliteitsborging van het fysiotherapeutisch handelen en de zorg aan de patiënt. Daarnaast levert de verzamelde data een bijdrage aan de positionering van fysiotherapie in het zorglandschap, beleidsontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek. Structurele maandelijkse data aanlevering is essentieel voor de kwaliteit van de data en de beoogde opbrengsten voor de fysiotherapeut, praktijk en beroepsgroep.
De registratiekosten voor het Praktijkregister zijn nodig voor de bekostiging van de registersystemen, monitoring en natuurlijk de ondersteuning van praktijken door het registerbureau. De registratie in het Praktijkregister bestaat uit meer dan alleen deelname aan de LDF. Praktijken die zich registreren in het Praktijkregister Fysiotherapie laten zien dat zij lerende organisaties zijn, en maken dit met hun deelname transparant. De praktijk committeert zich o.a. aan maandelijkse dataverzameling in de database van de beroepsgroep, reflecterend leren met alle medewerkers, en aan tweejaarlijkse praktijkvisitatie (vanaf het 2e jaar). Je krijgt de keuze voor deelname aan LDF. In de toekomst kan de praktijk ook deelnemen aan ontwikkelpaden.
In het Praktijkregister Fysiotherapie ligt de focus op structurele data-aanlevering en niet op de inhoud van de data (bijvoorbeeld aantallen behandelepisodes, de inzet van meetinstrumenten of de volledigheid van de dossiervoering). Participatie in data-aanlevering is gericht op het stimuleren van deelnemende praktijken om zelf te ervaren wat de waarde van data kan zijn voor de eigen praktijk en ontwikkeling.
In principe niet. De gegevens komen rechtstreeks uit je EPD-systeem. Je hoeft geen extra gegevens vast te leggen dan je op dit moment al doet in het kader van wet- en regelgeving en beroepsstandaarden. Door toegang tot het data-dashboard kan je zelf bepalen op welke wijze je de data binnen je praktijk gaat gebruiken om van te leren.
Er worden zonder toestemming geen data op praktijk- of fysiotherapeutniveau gedeeld met andere partijen.
Je levert data aan de Landelijke Database Fysiotherapie (LDF).
Maandelijks. Voor alle informatie omtrent data aanlevering zie deze pagina (opent in nieuw tabblad).
Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur een berichtje naar praktijkregister@kwaliteitshuisfysiotherapie.nl.